7 آبان 1402 توسط majidhabibi 0 دیدگاه

همه چیز راجع به توریسم پزشکی

 

گردشگری پزشکی یکی از شاخه‌های گردشگری است که به بیماران این فرصت را می‌دهد تا ضمن سفر به کشورهای دیگر، از خدمات پزشکی و درمانی مقصد نیز بهره‌مند شوند. اگرچه بیمار باید در طی مدت اقامت خود در کشور مقصد بیشتر وقت خود را صرف ملاقات با پزشک  و امور درمانی کند، اما در حین یا بعد از پایان درمان فرصت‌هایی برای کشف جاذبههای دیدنی کشور مقصد پیدا میکند.  تلفیق سفر و درمان باعث میشود که این نوع از درمان را در شاخه گردشگری قرار دهند.

شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری کوله بار سفر با تاسیس برند viphealth.travel  به مسافران این امکان را می‌دهد تا علاوه بر گردش و بازدید از کشورهای دیگر، از خدمات پزشکی و درمانی  آنها  برخوردار شوند. نکته قابل توجه این است که بیماران پس از بازگشت به کشور  می‌توانند همچنان از خدمات «پیگیری سلامت» بهرهمند شوند.

طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری، توریسم پزشکی یکی از زیرشاخه‌های گردشگری سلامت است، در این قسمت، در مورد گردشگری سلامت و انواع آن صحبت می‌کنیم.

تعریف توریسم درمانی و سلامت

توریسم درمانی مجموعه‌ وسیعی از خدمات در حوزهی سفر و درمان است. و به این معنا است که فردی برای دریافت خدمات درمانی، تشخیصی، بهداشت روان به کشورهای دیگر مسافرت می‌کند. رایج‌ترین خدمات در این شاخه از گردشگری، عبارتند از آزمایشهای تشخیصی دورهای، جراحی رباتیک، درمان سرطان، عملهای مربوط به چشم، قلب و کلیه، مراقبت از دندان،‌ جراحی زیبایی، پیوند عضو و درمان ناباروری است. البته در بعضی کشورها اصطلاح توریست سلامت تنها به بیماران خارجی اطلاق می‌شود که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، درحالی که در برخی دیگر این عبارت را برای تمامی افرادی که وارد کشور می‌شوند به کار می‌برند.

انواع گردشگری درمان و سلامت

توریسم یا گردشگری درمانی و سلامت را در دو دسته تقسیم‌بندی می‌کنند:

گردشگری تندرستی یا well tourism

در این نوع از گردشگری سلامت، مسئله مهم حفظ و تقویت سلامتی و روحیه فرد و رهایی او از تنش‌های زندگی روزمره است. در این مورد، فرد بدون مداخله و نظارت پزشکی راهی سفر می‌شود. در این حالت، فرد مورد‌نظر هیچ بیماری جسمی مشخصی ندارد و هدفش از سفر بهره‌مندی از طبیعت شفابخش و دوری از شلوغی‌، تنش‌ و آلودگی‌ زندگی شهری است.

گردشگری طبیعت درمانی یا Curative Tourism

گردشگری طبیعت درمانی نوعی دیگر از توریسم درمانی و سلامت است که در آن فرد برای بهره‌مندی از منابع درمانی طبیعی مانند آب‌های معدنی، نمک، لجن و . . . تحت نظارت و مداخله پزشک راهی سفر می‌شود.

گردشگری پزشکی یا Medical Tourism

سومین حالت از گردشگری درمانی و سلامت که به دلیل داشتن ارتباط مستقیم با جان بیماران مهم‌ترین و حساس‌ترین نوع آن هم است توریسم پزشکی نام دارد. در این حالت، فرد مورد‌نظر برای درمان بیماری یا انجام عمل جراحی و یا چک‌آپ سلامتی خود به کشورهایی مسافرت می‌کند که کلینیک‌ها و بیمارستان‌هایی با امکانات پزشکی بالا و هزینه‌های درمانی مناسب دارند.

فرایند اجرای تور درمانی در  توریسم پزشکی

میتوانید با ارایهی پرونده سوابق پزشکی – درمانی و داروهای مصرفی خود به کارشناسان بخش توریسم پزشکی شرکت کوله بار سفر به صورت حضوری یا غیر حضوری مراجعه کنید. سپس کارشناسان آژانس در مورد انتخاب کشور، بیمارستان، پزشک، فرایند درمان و هزینه‌ها شما را راهنمایی میکنند.  سپس، با در دست‌داشتن نامه تاییدیه در مورد وضعیت بیماری‌تان برای اخذ ویزا به سفارت کشور موردنظر معرفی  می‌شوید. برای مقاصدی مانند ترکیه، نیاز به اخذ روادید نیست. در نهایت با انتخاب هتل، پرواز، خدمات ترانسفر، راهنما و مترجم به مقصد مورد نظر اعزام میشوید.  در مقصد ضمن انجام امور درمانی میتوانید با مشاورهی پزشک و  همراهی کادر گردشگری ما از فعالیتها و جاذبههای گردشگری لذت ببرید.  پس از بازگشت نیز بنا به درخواست شما پرونده پزشکی شما از طریق کارشناسان ما پیگیری میشود.

مراحل سفر:

  1. ارتباط با کادر توریسم پزشکی شرکت کوله بار سفر
  2. ارسال مدارک پزشکی در صورت نیاز
  3. انجام مشاوره اولیه با بیمار
  4. تعیین قیمت به صورت حدودی به همراه ارائه توضیحات کامل
  5. تعیین زمان پذیرش برای بیمار
  6. انجام أمور اخذ ویزای درمانی در صورت نیاز
  7. ارسال مدارک سفر از جمله: برنامه سفر، برگهی توصیههای پزشکی،‌ بلیت پرواز بینالمللی، واچر خدمات مانند هتل، ترانسفر، راهنما و مترجم
  8. استقبال فرودگاهی و اقامت در هتل رزرو‌شده
  9. مراجعه به مرکز خدمات درمانی به همراه مترجم و وسیلهی نقلیه
  10. پذیرش نهایی و شروع پروسه درمانی
  11. آموزش‌های لازم قبل از ترخیص بیمار
  12. ارائه پرونده پزشکی به همراه ترجمهی فارسی
  13. گذراندن دوره نقاهت با برنامه‌های گردشگری سلامت
  14. دریافت فرم اجازه پرواز از پزشک معالج
  15. پیگیری وضعیت بیمار پس از درمان در کشور خود

تفاوت توریسم پزشکی با سفرهای معمولی پزشکی

تفاوت توریسم پزشکی با سفرهای معمولی پزشکی در این است که در سفرهای معمولی بیمار به دلیل نبود امکانات مناسب پزشکی از کشور خود به یک کشور توسعه‌یافته می رود. در حالی‌که در توریسم پزشکی، کشوری که بیمار در آن اقامت دارد، امکانات پزشکی کافی دارد، اما بیمار ترجیح می‌دهد برای درمان به کشور دیگری مسافرت کند.

خدماتی هم که در توریسم پزشکی ارائه می‌شوند به انتخاب خود بیمار بستگی دارند و از خدمات ساده  مانند چک آپهای تشخیصی تا عمل های جراحی پیشرفته را شامل میشود.

دلایل انتخاب توریسم پزشکی

هزینه درمان

گاهی هزینه درمان در محل زندگی بیمار از جاهای دیگر بسیار بیشتر است، بنابراین بیمار به کشوری که هزینه‌های درمانی کمتری دارند مسافرت می‌کند.

 روش‌های نوین درمانی

عامل دیگری که در انتخاب توریسم پزشکی موثر است علاقه بیماران به دریافت خدمات جدید و به‌روز پزشکی است.

عدم ارائه بعضی درمان‌ها در محل زندگی بیمار

دلیل دیگر این انتخاب این است که در برخی از کشورها امکانات کافی درمانی وجود ندارد، کادر درمان با کمبود پزشک حاذق مواجه هستند یا قوانین کشورشان طوری است که برخی از درمان‌ها را ارائه نمی‌دهند، بنابراین بیمار نمی‌تواند از خدمات بیشتر و تخصصی‌تر بهره‌مند شود. برای مثال در بعضی از کشورها خدمات جراحی زیبایی با محدودیت زیادی روبرو است و متقاضیان آن باید به ناچار به کشورهای دیگر سفر کنند.

رسیدگی سریع‌تر

عامل مهم دیگر برای انتخاب این روش درمانی و سلامت، انجام سریع‌تر فرایند درمان است. چراکه در برخی از کشورها به دلیل کمبود امکانات بیماران مجبورند ماه‌ها در انتظار بمانند تا نوبت ویزیت با پزشک را دریافت کنند، پس ترجیح می‌دهند برای دریافت درمان سریع‌تر به کشور دیگری سفر کنند.

 

محرمانگی

برخی بیماران با توجه به موقعیت اجتماعی و یا تجاری ترجیح میدهند در فضای محرمانهای دور از شهر محل اقامتشان درمان شوند. این امکان در مراکز درمانی کشورهای مقصد به خوبی رعایت میشود.

کلام آخر

گردشگری پزشکی از این جهت اهمیت دارد که هم می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای اقدام به مسافرت و گردش باشد و هم می‌تواند خدمات با کیفیتی برای درمان بیمار ارائه دهد. اگرچه این نوع از گردشگری از سال‌ها قبل انجام می‌شد، در چند سال اخیر به دلیل راحت‌تر شدن شرایط سفر به کشورهای دیگر، رواج بسیار بیشتری پیدا کرده است.

سوالات متداول

  1. گردشگری پزشکی چیست و چه اهمیتی دارد؟

گردشگری پزشکی شاخه ای از گردشگری سلامت است که بیمار به کشور دیگری با امکانات درمانی بهتر و پیشرفته‌تر سفر می‌کند.  این اقدام نه تنها سود اقتصادی زیادی برای کشورها در پی دارد، برای بیماران هم مفید واقع می شود، زیرا آنها می‌توانند از خدمات درمانی با کیفیت بهتر، هزینه پایین‌تر و . .  بهره‌مند شوند.

  1. کدام کشورها در زمینه گردشگری پزشکی خدمات بهتری ارائه می‌کنند؟

آمریکا،‌ سویس،‌ ترکیه و هند از پیشگامان حوزهی توریسم پزشکی هستند. در این میان کشور ترکیه می‌تواند گزینه خوبی برای توریسم پزشکی باشد

این کشور به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خوب و آب و هوا و کیفیت خدمات سفارشی و پرواز چهار ساعته می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد – بویژه برای بیمارانی که قصد دارند برای دریافت خدمات پزشکی از ایران به کشور دیگری سفر کنند، چراکه با توجه به وجود بیمارستان‌های خصوصی مجهز به تجهیزات و تکنولوژی‌های نوین و برخورداری از متخصصین مجرب پزشکی می‌توان از کیفیت خدمات درمانی آن مطمئن بود. بعلاوه، سیستم خدمات بهداشت و درمان کشور ترکیه بخاطر حمایت‌های مادی و معنوی دولت مرکزی ‌توانسته در بازار فناوری و تخصصی هم سطح با کشورهای اروپایی قرار بگیرد.